Videre oppover fikk vi en del sterk vind, som ble kolosal i kasstene mellom fjellene her, Så stadig trær som var revet over ende, og grener som fløt i elven
Som her for eks.
Ellers ble AIS en grei å ha til å planlegge her, så lektere som ventet på tur opp, eller på vei ned en sluse, beregnet avstand, og vår fart, og fikk det til å passe ganske bra, ellers måtte en ligge å vente i elven, ikke noe å fortøye i her mens en ventet på slusing, slik som de andre kanalene
Ellers holdt vi gjerne følge med lekterene her i Mosel, ingen vits å kjøre fra de, du måtte bare vente ved neste sluse, de først, og oss etter... PS legg merke til blå skiltene oppe på bege= engelsk kjøring
Denne Parana..,fulgte vi en hel dag, gikk gjerne foran for å slippe slammet de hev opp, ble på nikk med skipperen der på slutten..
Dere skulle hørt gnissingen fra tre fenderen de brukte nå de presset seg ut av slusen som her, pinne veden fløt i vannet etterpå...
Ellers fant vi opp våres egen underholdning ang slusevokterene, fletta kikket på de i kikkert oppe i vaktbuen deres, og jeg ropte opp på vhf, det var pålagt, og på min gebrokne tysk kaklet jeg frem annkomsten vår. Da lo de så de ristet der oppe, slo seg på lårene, og skakk lo, samme gjorde fletta....
Andre ganger ropte jeg de på engelsk, da var det ikke noe latter der oppe, satt stiv som saltstøtter, og holdt seg til hode, rød i plommen, til slutt svarte de på tysk, og fletta lo ennå mer......
Porten lukkes akterut..
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar