mandag 5. september 2011

Rihnen

Den elven var et tøft bekjent skap, drøye 100 nm, i alt fra 2 til 8 knops motstrøm, vannvittig trafikk, og ikke minst, plutselig er det venstre kjøring, så høyre kjøring igjen, de store lekterene på vei nedstrøm setter dagsorden. Det kommer opp en stor blå plate, med et blinkende lys i, på deres styrbord side, som igjen betyr at de som kommer oppover skal passere på deres styrbords side.de har ikke mulighet å bakke oppi den sterke strømmen, derfor forkjørsrett.

Her ser dere platen, oppe på styrbord side

Gikk avsindig med diesel i denne elven, men en kunne trøkke til, ingen farts begrennsing, så vi lot det stå til, trøtt i armene, nyttet ikke med pilot på her nei, fordelen var at de som kom ned tok som regel ytre sving, den med mest fart i, og vi på vei opp fikk den indre med minst strøm, men farlige bredde kanter, elven legger fra seg på innsiden i svingene



Første havn i Rihnen, var Duisburg, fikk den Pelle !!!!,her sees Ida Marie i havnen. En av titterene her, Pelle, har et spesielt forhold til denne havnen fra sin forige tur .

Noe kjent her Pelle ?? Ja Ja, alles klar !! Ex Hafenmeister i havnen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar