tirsdag 20. september 2011

Metz

Metz var en flott by, masse gamle byggverk, kanalen inn til bykjerne, gikk igjennom en utrolig skog, som plutselig åpnet seg, og så var vi mitt i gammlebyen.............


                                                 Den katolske katedralen i byen


                                            Her ser dere havnen, vi er den fremste båten..


Nei, ikke froskelår på pannen her nei, fletta drar i gang de herligste retter i byssen..


Her den evangeliske kirke, flott gul belysning i mørke, ut igjennom alle åpningen i tårnet, hadde desverre ikke kamera som taklet natt fotografering



Videre gikk vi til byen Pompei, så ikke vulkanen, he he tydeligvis flere byer ved det navnet, det var en heller loslitt liten landsby, nord for Nancy, og vi gikk derfor videre dagen etter til Messein et stykke sør for Nancy.    
Her sluttet de vanlige kanalene og slusene, og her begynte de selvbetjente slusen på bare 38 * 5 meter, og ikke minst de lave broene..
Det kom litt brått på oss dette, hadde tenkt å ta nedriggingen ved en liten landsby, med et " vannhull " i nærheten, men nå ble det ute i bushen..

Og her fikk vi det rett i trynet det vi fryktet mest, båten ble de lille cm for høy. Den første broen hadde vi grei klaring på, ca 25 cm over dashbordet på flyen, targabøylen måtte ned. Skulle til å starte på dette, da en tysk flybridge båt kom andre veien, ut av der vi skulle inn. han var litt lavere en oss, og hadde likevel skrelt opp i flyen sin, noen broer lengre inne, og han måtte snu. Det var bare å glemme denne veien...

Venting i en sluse på vei tilbake, smiler hun ????


Selv om vi var forberedt på dette,var det en vannvittig skuffelse. Gikk dagen etter tilbake til byen Pompei, og dagen etter det til Pont a Mousson, for svelge nederlaget...


Havnen i Port a Mousson, en gammel lekter har fått et nytt liv, flott oppusset som bolig for en hollender. Ida Marie i bakgrunnen, og den uheldige Tysker som tok opp i med flyen bak oss igjen..

Plan A og B og gjerne plan C må nå iverksettes. I værste fall går vi ned til Belgia, Nederland og gjør båten klar for overvintring. Ordnet meg en del avtaler ang overvintring, vist dette skulle skje. Og vi med fly til Spania..

Men en annen vannvittig tanke slo meg her en kveld, så nå er planen ned til Koblinz, der Mosel møter Rihnen, og se hva vi får til derfra. Vurdere sterkt å ta skuten ombord i de store lekterene som går videre opp Rihnen, og ned til Røhnen derfra. Får vi den ned i lasterommet på en slik en, vinner jeg nesten 2 meter lavere høyde, lekterene stikker 3 meter dypt. Har sett mye rar last ombord på disse lekterene, men ingen flybridge båter så langt....
Disse lekterene går videre på de store kanalen, med de store slusene, men der høyden er 10 cm lavere en der vi forsøkte oss...
Vi får se

Reisen ned Mosell blir jo bare en omvendt reprise, men jeg holder litt oppdatering likevel


Denne litt slitne båten kom inn en kveld, blom & voss,, nei ikke fra Vosse vangen nei

Noe kjent her Simon ?? blom & Voss, var det ikke de som bygget Frankenwalt som vi har besøkt nede i dypet noen ganger ?? Smalt i kaien med et brak ! ! Hyggelige Tyskere som vi ble kjent med senere på vei nedover Mosel dalen..

Skip ohoii

2 kommentarer:

  1. Blom & Voss lager kvalitetsvrak ja:-)

    Skitt med de lave broene i Frankrike! Du får hisse opp motstandsbevegelsen, og sprenge broene etter hvert som dere støter på problembroer:-)

    God seilas videre! Enten det blir til lands eller vanns:-)

    SvarSlett
  2. Trodde du hadde full oversikt i kartmappen din. Hvor lenge har dere vært på tur nå. Det er skikkelig spennende å følge med dokker...
    Fortsatt god tur til alle...

    SvarSlett